HTML

Szállásadóknak

Szállásadók közösségi blogja, csatlakozzon, ha önnállóan szeretné növelni szálláshelye kiadott vendégéjszakáinak a számát. Írjon, és népszerűsítse honlapját

2023.06.28. 08:13 KissPéter

Kuponok

Nemrég volt egy nagyobb vita a szállodai kuponozásról. Több vélemény látott napvilágot, ezért bemásolom ide különválasztva az ellenző és támogató érveket. A Kupon vs. Szállodák cikk volt a dolog elindítója.

 

ELLENZŐ

K. Attila
A szálloda- és szállásmarketing speciális marketingterület; a kuponvilágnak nincs helye benne, mert kizárólag a kuponcégeknek jövedelmező. Egy szállodának vagy szálláshelynek saját értékes adatbázist kellene építenie, s ez nem a kuponvilágból jön.

SzállásMarketing
Kis szálláshelyeknél teljesen más a helyzet. falusi turizmusban az egész kuponozás "gyilkos", hiszen nincs olyan vendégszám kapacitás. Olyan hatást ér el, mint egy szépségszalonnál, tehát tényleg csak a rendesen fizető vendégek elől viszik el a helyet. A bevételkiesést pedig szinte lehetetlen kompenzálni.

Vendégszerző
a mai napig ellenzem. A kuponos cégek azért tudtak létrejönni, mert - egyébként üzleti szempontból okosan - észrevettek egy piaci rést: hogy a szállodások és a magyar idegenforgalom egésze gyakorlatilag nem ért a marketinghez. A legtöbben csak elszórnak 1-2 millát marketing címszóval, de fogalmuk sincs, honnan jön a vendég. Tisztességes marketing hiányában és kétségbeesésükben elkezdenek az utolsó lehetőségbe, az árkedvezményekbe kapaszkodni. Erre épültek rá Kuponvilágék és társaik. Tévedés azonban azt gondolni, hogy ez JÓ a szállodáknak: a magas humán-, anyag- és hitelköltségek, ill- fix költségek aránya miatt az árcsökkentéssel a költségeket, így a minőséget is csökkenteniük kell. Amely 4-csillagos szállodában korábban még kaptál pármai sonkát, később már csak gépsonka, ma meg csak párizsi jut. Ezen vendégként fel lehet háborodni, de ha nem fizeted meg az árát, nem kapsz minőséget. A másik dolog, hogy - tetszik, nem tetszik - a wellness szállodák nem az alacsony keresetűeknek épültek. Mint ahogy én is szeretnék egy Porschét, de hát nem nekem gyártják. Pont. Ők a wellnesst máshogy kell megoldják. Kicsit több kényelmetlenséggel, amiről, pl. hogy köntösben sétáljak át a szobából a házon belül a fürdőbe, szerintem le lehet mondani. Helyette ajánlom szíves figyelmükbe a falusi turizmust, sokszor szebb, otthonosabb és emberileg is közelibb szolgáltatásokkal, magas színvonallal. Lehet, hogy kicsit kisebb a szoba, lehet, hogy nincs svédasztal, ugyanakkor megkérdezik, hogy mit ennél szívesen, helyi és házi különlegességekből választhatsz, emberekkel beszélhetsz, nem pedig a 4-csillagos wellness szállodához szerintem egyáltalán nem passzoló diákokkal a recepción (megint ugye a spórolás...). És nagyon sok jó fürdőhely van ma kicsiny hazánkban, legfeljebb sétálsz vagy autózol 5-10 percet. Ha spórolósabb vagy szerényebb jövedelmű vagy, nem mész el wellnesselni, mert le kell mondanod a köntösről? Harmadik dolog, hogy hatalmas tévedés az, hogy úgymond belépő, kóstoló termékként működhetne a kuponnal vásárolt szállás, s majd a következő foglaláskor már kifizetik a magasabb összeget: nem fogják, még a tehetősek sem. A fukar sóherek világát IS éljük. Főként, ha a szállodák nem nyújtanak semmilyen különlegességet, mint amit a telefonoknál egy iPhone tud. Ha nem nyújtanak olyan minőséget, mint amit egy BMW vagy Mercedes tud. Ha nem nyújtanak olyan szolgáltatást, mint amit a... izé, ki is tud ma ilyet ma Magyarországon?

Vendégszerző
A kuponozással való népszerűségnövelés, még ha nehezen hihetően kicsi nyereséget hoz is, azért önbecsapás, mert a kuponokat jellemzően nem a szállodának jó vendégek veszik igénybe. A nem jó vendégkör helyett meg sokkal fontosabb lenne a megfelelő célcsoportot kiválasztani. Ez az, ami rendszerint elmarad, mert a turizmusban élő 23 tévhit egyikeként mindenkihez akarnak szólni. Ha mégis a jó vendégkörből kerülnek ki a kuponnal érkező vendégek, akkor többet nem lesznek nagyon hajlandóak magasabb árat fizetni, ha visszajönnek. Inkább elmennek máshova, kuponnal. Ha továbbmondják, nem a szállodát hirdetik, hanem a kuponos céget. Vagyis a szálloda önként lemond a vendégeiről, a bevételéről és a profitjáról, a kuponos cég javára. Miközben azt hiszi, micsoda üzletet kötött, csak mert kicsit több vendége és bevétele volt egy pár napig. És mi lesz hosszútávon? Mit ér a népszerű, de szinte üres vagy csak alacsony árakon üzemeltethető szálloda, amely kényszerűségből költséget csökkent, ezért tönkreteszi a minőséget, ezzel pedig a pihenést magát?

Vendégház
A falusi turizmus méltatlanul elhanyagolt még a saját szakmai szervezetek sem igazán törődnek velünk Amarketingjük pedig egyszerűen NULLA.A vásároknak a kóstoltatásoknak semmi értelme nincs oda csak a potyalesők mennek el és hírét nem viszik. Igazad van, hogy az ilyen házaknál emberekkel találkozol nem alkalmazottakkal akik bár udvariasan(remélem) de csak kötelezően szolgálnak ki. A kuponos verseny pedig egyszerűen tönkre teszi a nagyobb szállodákat amelyek ezt megengedhetik (már nem de a talán bejön a vendég elképzelése) a falusi turizmusnak nem szabad ebbe belemenni. Már tőlünk is egyre nagyobb jutalékot gombolnak le a gyűjtőhonlapok a közvetítésér. Az elmúlt hónapban 36 db közvetítő keresett meg hirdetési ajánlattal, ha csak a felét komolyan venném akkor is már nyomorba döntene.

Pátri
Azt azért látni kell, hogy 50-60 százalékos kedvezményt vagy úgy lehet adni, hogy trükköznek a "listaárral", vagy úgy, hogy valamennyire fapadosítják a szolgáltatást szép magyar szóval. Egyik sem túl jó irány.
Ráadásul azért azt ne felejtsük el, hogy az 50-60 százalék az nem 50-60 százalék, hanem sokkal több. A kuponos oldalak ugyanis nem a megszokott 8-12 százalékos közvetítői díjért dolgoznak, hanem 20-35 százalékért!!!
A dolognak ráadásul van egy olyan vetülete is, hogy nem túlzottam imidzsépítő egy szállodának megjelenni egy kuponos oldalon. Az előbb átpörgettem, hogy éppen milyen szállodák vannak leárazva a Kupon Világnál, hát mondjuk úgy, hogy nem a hazai top szálláshelyek.
Összefoglalva: imidzsromboló módon, áron alul becsábítani egy kedvezményvadász ügyfélkört (és ezzel demoralizálni a teljes árat fizető vendégeket) az nem a világ üzlete.
De nem kötelező részt venni benne...

Elmúlik
Ez a kuponozás pont azt a réteget mozgatja meg, akiktől minden szolgáltatónak a hátán feláll a jóérzés.
Sajnos azonban a marketing olyan formája, amelyet a szükség keltett életre. Márpedig az nagy úr, mint tudjuk.
Mi sok ilyen kuponos akcióban vettünk részt - mindegyik ráfizetés volt, és akik igénybe vették - azokat se előtte, se utána nem láttuk soha többé.

SZállodák
Egyre több szálloda int búcsút a kuponozásnak és/vagy elkezdi valóban arra használni, amire eredetileg kellett volna: holtszezon alaptöltésének biztosítása, közeli időpontra vonatkozó nagy rendezvény lemondásából adódó hirtelen szabad kapacitás feltöltésére. Valótlan állítás, hogy a kuponos vendégekből törzsvendégkört lehet építeni, valótlan az is, hogy az extrákon (éttermi fogyasztás, masszázs, minibár, bár, stb) keletkező bevétel termeli az igazi profitot. A kuponos portálon foglaló vendég teljes áron nem megy vissza a szállodába és nem ahhoz, hanem az aktuális 50-60%-os kedvezményhez lojális, ez motiválja. A helyzet a professzionális szállodaüzemelető cégek malmára hajtja a vizet,

 

TÁMOGATÓ

Sz. Norbert
A kuponozás a lehető legjobb fordulat a belföldi turizmusnak. Ezekkel az akciókkal olyan emberek is elkezdenek wellnesselni, akiknek korábban eszükben nem volt pénz hiányában! Érdemes abba is belegondolni, hogy jobb a szálloda, hotel, motel stb... tele vendégekkel, mint üresen. A rezsi jelentős részét így is úgy is ki kell fizettniük. A fizetőképes kereslet pedig továbbra is keresni fogja a minőséget, amiért hajlandó fizettni. A nagyok szívják a fogukat leginkább, hiszen ők ennek az egésznek a vesztesei, mivel rugalmatlanok, tele EGO-val.

SzállásMarketing
az online marketing véglegesen átalakult. A kuponos oldalak jelen vannak, az embereknek igényük van rá. Ettől még természetesen lehet rossz a hatása! Induljunk ki ebből, mert a fent említett kritikák szerintem is jogosak. A helyzet adott, és úgy látom létezik megoldás a kezelésére. A szállodáknak kell ezt marketingel megtenniük.
Például. A célcsoport kiválasztására van mód, csak a reklám elkészítésén múlik. A vendégekből adatbázist is lehet építeni. A vendégeket ösztönözni lehet, hogy a szállodáról - ahova az élményért mennek és kapják - beszéljenek többet, kevesebet a kuponos oldalról.
Személyes tapasztalatból is mondom, hogy ahol megkapom a visszatérésre való ösztönzést és támogatást, oda vissza is fogok menni.
Nem szabad csodára számítani kupon területén. Érdeklődni kell, tapasztalatokat gyűjteni, de így van ez minden területen. Nem gondolom, hogy kesergéssel kell megoldani a dolgot, hanem a megoldás keresésével. Az pedig biztosan nem az, hogy át sem gondoljuk, mit lehet kezdeni ebben a már adott helyzetben.

SzállásMarketing
Van kis félreértés, ugyanis a kupon a szállodáknak marketing csatorna, a vendégnek pedig lehetőség.
Mint marketing csatorna nem a szálloda megtöltésére hivatott, hanem a népszerűségének növelésére, azaz egy befektetés. Ha ezt összekeverik, akkor lesz a
sírás, bevételkiesés, csőd. A marketingesen múlik. Ha rosszul megy a hotel, akkor csak rosszat tesz.
Vendég részéről pedig ugyanannak a színvonalnak az olcsóbb hozzájutását jelenti, azaz nem szabadna kevesebbet kapnia a vendégnek. (más kérdés, milyen a társaság kuponos időkben) Ha jól érzi magát, jó kiszolgálást kap, akkor vissza fog térni. Ha diák, akkor felnőtt korában, vagy ismerőseinek meséli el.
Kuponos oldal is válogatja. Vannak minőségiek, és az akció kedvéért duplázzuk meg az árat-oldalak. Mivel marketingről beszélünk, el kell döntenünk, mi illik/szolgálja céljainkhoz.

Profit&Partners
Azok a szállodák járnak jól a "kuponozással", amelyek hosszú távon gondolkodnak, és eszükbe sem jut a kuponnal érkezőket "kuponosokként" kezelni. Ha a kuponnal érkezőket ugyanúgy elkápráztatják, mint a teljes árat fizetőket, akkor jól eséllyel a kuponos legközelebb visszatér, immár teljes árat kifizetve + ugye a szájreklámnál kevés jobb dolog van...

G. Tamás
Mi nemrég voltunk kuponnal egy 4 csillagos szállodában. Az elhelyezéssel nem volt gond, de látszott, hogy a kaján spórolnak (ezt egy ismerősünk is megemlítette előtte a szállodáról és sajnos igaza is lett). Egy 4 csillagos helytől elvárom a minőségi ételt is (kupon ide vagy oda), és mivel ezt nem kaptam meg, így többet nem hiszem, hogy megyünk oda (kuponnal sem).
Viszont idén még tervezünk több kiruccanást is, kuponokkal, amúgy nem mennénk, tehát ebből a szempontból mi plusz vendégek vagyunk a kupon révén. Kérdés, hol fognak minket megfogni visszatérőnek.
Ezek nagyrészt a kapcsolódó szolgáltatásokon, lehetőségeken is múlik, ezekre kell szerintem rámenni. Gyerekes család révén pl. azt nézzük, hogy mennyire tudjuk az időnket a srácokkal eltölteni, milyen játszó szoba, játszótér, gyerek medence stb. van.
Alkalmazkodni kell a kialakult helyzethez.

Kifli
A kuponozással kapcsolatban annyi a lényeg, hogy tudni kell okosan használni, de ezt sajnos kevesen teszik, ami rossz hatással van a szállodák szempontjából a piacra. De ez természetesen nem a vendég, hanem a szállodások hibája. A vendég örül annak, hogy leértékelte magát a piac, a szállodások meg nem értik, hogy 80 százalékos foglaltság mellett miért termelnek veszteséget.

K. Péter
Bizony megosztja az embereket a téma. Összességében kijelenthető, hogy bizonyos kuponos oldalaknak jó stratégiával van létjogosultságuk.
A piac átalakult. A szállodák pedig nehezen követik az online világot. Volt szerencsém a Ramada Almádi igazgatójával beszélgetnem. Azt mondta, hogy Ő nem foglalkozik az online értékesítéssel, az ő vendégei máshonnan jönnek... Látjuk az ilyen hozzáállás eredményét.

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://szallasadoknak.blog.hu/api/trackback/id/tr805206591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása